مشکلات در ایران

مشکلات و مسائلی که با ان دست و پنجه نرم میکنید

پرس‌تی‌وی: اختلاف اصلی بر سر تحریم‌هاست نه تعداد سانتریفیوژ‌ها

شبکه خبری پرس‌تی‌وی به نقل از منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایرانی گزارش داده است که در حال حاضر اختلاف اصلی طرفین بر سر لغو تحریم‌ها و نه تعداد سانتریفیوژها و میزان غنی‌سازی ایران، است.

شبکه خبری پرس‌تی‌وی دوشنبه شب پس از پایان دو روز مذاکره وزیران خارجه ایران و آمریکا در عمان، به نقل از منابع نزدیک تیم مذاکره‌کننده ایرانی گزارش داده است که در حال حاضر اصلی‌ترین اختلاف طرفین بر سر نحوه لغو تحریم‌هاست و نه مسئله تعداد سانتریفیوژ‌ها یا میزان غنی‌سازی ایران.

سید «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران پس از نشست روز دوشنبه گفت نمی‌توان اعلام کرد که پیشرفتی حاصل شده، اما پسرفتی نیز در مذاکرات صورت نگرفته است. پیش از این روزنامه «کامرسانت» روسیه نیز به نقل از یکی از مقامات این کشور گزارش داده بود که طرفین عملا به توافق دست یافته‌اند و مسئله مورد اختلاف نحوه لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا است.

این مقام روس که نامش فاش نشده، گفت: «این مسئله ممکن است به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی مرتبط خواهد باشد. دو گزینه در این رابطه وجود دارد: نخست آنکه بعد از انتشار گزارش بعدی آژانس که تقریبا هر ماه صورت می‌گیرد، بخشی از تحریم‌ها بطور خودکار لغو گردد، یا اینکه طرفین بار دیگر گرد هم جع شده و جزییات اقدامات بعدی را بررسی کنند».

مذاکرات مدیران سیاسی ایران و گروه ۱+۵ در حالی از امروز در شهر مسقط عمان آغاز می‌شود که طرفین برای رسیدن به توافق جامع تنها تا روز سوم آذر زمان دارند.

«علی واعظ» تحلیلگر موسسه بین‌المللی بحران به خبرگزاری فرانسه گفته است در حال حاضر امکان حصول یک توافق تمام و کمال وجود ندارد، و تنها ممکن است طرفین در دقایق آخر به گشایشی کلی دست یابند و برای تعیین جزئیات، زمان گفت‌وگوها را تمدید کنند




لطفا نظر خود را درباره این مطلب بیان نمایید .


موضوعات: تحریم,سیاسی,
برچسب ها: پرس‌تی‌وی , تحریم‌ , سانتریفیوژ‌ , شبکه خبری پرس‌تی‌وی , غنی‌سازی , عباس عراقچی , کامرسانت , مسقط ,
[ بازدید : 742 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ 11:28 قبل از ظهر ] [ J.I.K ]

[ ]

روایت ظریف از مهمترین محور مذاکرات سه جانبه مسقط

وزیر امور خارجه ایران در سفر به مسقط برا ی حضور در نشست سه جانبه با همتای آمریکایی خود و مسئول سابق سیاست خارجی آمریکا عنوان داشت که محورهای اصلی گفتگوهای امروز لغو تحریم و ادامه غنی سازی در ایران است.

"محمد جواد ظریف" در گفتگو با پرس تی وی با بیان اینکه تحریم های اعمال شده علیه ایران به اهداف خود نرسیده گفت: تحریم های غیرقانونی علیه ایران نتوانسته اهدافی که کشورهای تحمیل کننده فشارها در نظر داشتند را محقق کند. این تحریم ها بخشی از راه حل نیست و غیرقانونی بوده و خواست آنهایی که این تحریم ها را تحمیل کردند به دنبال آن بودند، محقق نکرده است.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: مهم است که غرب این مسئله را بفهمد که تحریم ها هرگز به راه حلی برای این موضوع ختم نمی شود. تحریم ها بخشی از راه حل نیست. تحریم ها مهمترین بخش مشکل به حساب می آید. ماهیت تحریم ها غیرقانونی است. این تحریم ها باید لغو شود. این تحریم ها هیچ نتیجه مثبتی به همراه نداشته است. تنها چیزی که این تحریم ها برای غرب به همراه داشت، حدود ۱۹ هزار سانتریفیوژ بوده است.

ظریف تأکید کرد که لغو تحریم ها، موضوع اصلی و مهم مذاکرات است و ادامه داد که میزان فعالیت های غنی سازی ایران، یکی دیگر از موضوعات کلیدی این گفتگوها است.

ظریف ادامه داد که ایران معتقد است که توافق نهایی درباره برنامه هسته ای ایران تنها زمانی محقق خواهد شد که طرف دیگر مذاکره‌کننده تمایل سیاسی برای انجام چنین توافقی داشته باشد.

وی تأکید کرد که مذاکرات امروز یکشنبه با کری و اشتون برای نزدیک کردن نقطه نظرات طرفین به یکدیگر متمرکز است.

بعد از مذاکرات سه جانبه، اشتون روز سه شنبه هفته جاری ریاست نشست مدیران سیاسی گروه ۱+۵ در مسقط را برعهده خواهد داشت




لطفا نظر خود را درباره این مطلب بیان نمایید .


موضوعات: تحریم,سیاسی,
برچسب ها: ظریف , مسقط , مذاکرات سه جانبه , اشتون , برنامه هسته ای ایران , تحریم , سانتریفیوژ , محمد جواد ظریف , پرس تی وی , وزیر امور خارجه ایران , نشست سه جانبه , سیاست خا ,
[ بازدید : 716 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ 1:39 بعد از ظهر ] [ J.I.K ]

[ ]